شنبه ۱۵ اردیبهشت ۰۳

پیمانکاری ساختمان

پیمانکارسا سایتی تخصصی در زمینه مشاغل و نیازمندی های صنعت ساختمان می باشد.

پیمانکاری ساختمان

۱۰۹ بازديد

پیمانکاری ساختمان

پیمانکاری ساختمان ، پیمانکاری یک واژه عمومی است که به مجموعه ای اشاره می کند که قادر است تا به صورت حقیقی و یا حقوقی در زمینه ارائه خدمت به اشخاص یا شرکت ها فعالیت می نمایند. خدماتی که ارائه می شود می تواند شامل تهیه و خرید، نصب و راه اندازی، ساخت و تولید، اجرا و … باشد. در واقع پیمانکار در زمینه ارائه خدمات مورد نظر با کارفرما قراردادی را منعقد می نماید و تمامی مسئولیت های مرتبط با این قرارداد و پیمانی که قرار است انجام شود را می پذیرد. شرکت های پیمانکاری با توجه به امکاناتی که در زمینه نیروی انسانی و سابقه کاری آنها، تجربه کاری شرکت، توانایی مالی و فنی شرکت و … دارند رتبه بندی می شوند.

در اصطلاح حرفه ای به این رتبه بندی گرید شرکت گفته می شود. رتبه بندی شرکت ها در زمینه های مختلف از عددی بین ۱ تا ۵ دسته بندی می شود که گرید ۱ نشان دهنده توانایی بالاتر است و هر چه به این عدد اضافه می شود نشان دهنده این موضوع است که از امکانات نامبرده شده کاسته می شود.

شرکت های پیمانکاری با توجه به رتبه ای که دارند می توانند انجام پروژه های مختلف را بر عهده بگیرند و به طور مثال ممکن است که پروژه ای که از سمت کارفرما ارائه شده است تنها توسط شرکتی که دارای گرید ۱ یا ۲ است قابل اجرا باشدو باقی شرکت ها توانایی انجام آن را به لحاظ کمبود امکانات نداشته باشند. کارفرما می تواند در زمان انجام پروژه ناظری را برای نظارت کردن بر کار پیمانکار در نظر بگیرد و در این حالت پیمانکار موظف است کلیه عملیات اجرایی را با حضور ناظر و کسب پرمیت از او به انجام برساند.

انواع شرکت های پیمانکاری

انواع شرکت های پیمانکاری بر اساس آیین نامه های مربوطه در کشور ما به یازده اصلی تقسیم بندی می شوند. در واقع در این یازده حوزه شرکت ها قادر خواهند بود تا به صورت پیمانکاری به ارائه خدمات بپردازند. ۱- پیمانکاری ساختمان ۲- راه و ترابری ۳- صنعت و معدن ۴- تاسیسات و تجهیزات ۵- کشاورزی ۶- آب ۷- مرمت آثار باستانی ۸- کاوش های زمینی ۹- ارتباطات ۱۰- نفت و گاز ۱۱- نیرو

در شرکت های پیمانکاری که سهامی خاص تعریف می شوند. ۳ نفر به عنوان عضو شرکت انتخاب می گردند و دو نفر نیز به عنوان بازرس اصلی و بازرس علی البدل شرکت انتخاب می شوند. همچنین در ابتدای تأسیس شرکت باید ۳۵ درصد از مبلغی که به عنوان سرمایه اولیه شرکت در نظر گرفته شده است در بانک سپرده گذاری شود.

پیمانکاری ساختمان چیست

پیمانکاری ساختمان کلیه موارد و امور مربوط به انجام عملیات ساختمانی را در بر می گیرد. در واقع پیمانکار ساختمان شرکت یا شخصی است که عملیات ساختمانی مختلف را در قالب یک قرارداد پیمانی به انجام می رساند. پیمانکار باید تمامی موارد و مفادی که در قرارداد پیمانکاری ساختمان درج شده است را به صورت کامل و گاهی با نظارت و تأیید ناظر معرفی شده توسط کارفرما انجام داده و به کارفرمای پروژه تحویل دهد.

تمامی مسائل و مقررات ایمنی باید مطابق استانداردهای ساختمانی رعایت شود و در صورت بروز هر گونه حادثه ای مسئولیت آن با پیمانکار می باشد. برای کلیه اکیپ اجرایی و کارگرانی که در پروژه شرکت دارند، باید ابزار و وسیه های خدماتی و حفاظتی تهیه شود. همچنین در کلیه مراحل اجرایی قرارداد پیمانکار موظف است تا از اکیپ اجرایی ماهر و با تجربه استفاده نماید و حق بیمه و حقوق آنها را پرداخت نماید.قیمت پیمانکاری ساختمان با توجه به نوع قرارداد و خدماتی که قرار است انجام گیرد متفاوت است. تعرفه پیمانکاری ساختمان در حوزه های مختلف را می توانید از پیمانکاران مربوط به آن حوزه استعلام نمایید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.